Stringetje

22 Mrt

 

foto string“Moet je kijken. Dat KAN toch niet!”  Onze stagiaire gebaarde met haar hoofd naar het leslokaal. De bovenste helft van twee witte billen prijkte boven een spijkerbroek, versierd met een stringetje. Wat nu? De deur van het lokaal opengooien en de student toeroepen dat ze onmiddellijk haar broek op moet trekken? Zwijgen en hopen dat ze niet nog meer naar voren buigt? Maar de situatie loste zich helaas niet vanzelf op en de stagiaire ging er zeker niets van zeggen. Kom op, tanden op elkaar Anoushka, we zijn wel een beroepsopleiding. Ik klopte stoer op de deur en vroeg aan de student of ze even naar buiten wilde komen. Ik fluisterde haar toe wat het probleem was en vroeg me ondertussen af of ze het niet bewust had gedaan. Een broek op half elf, dat VOEL je toch?

Diepe decolletés

Mijn eerste weken op het mbo verbaasde ik me in het trappenhuis op de Campusbaan regelmatig over studentes die gekleed zijn alsof ze uitgaan. Korte rokjes, stilettohakken of diepe decolletés. Dat is natuurlijk heel bewust. In de teamkamer hebben we het er weleens over. Beroepshouding, daar moeten we als docenten op letten op het mbo, daar is iedereen het over eens. Daarin opvoeden vind ik geen probleem, maar het kan ook heel ongemakkelijk zijn.

“Mam, je hebt een bouwvakkersdecolleté!”

Zelf kan ik er weleens een kleur van krijgen. Ik vergeet nooit dat tijdens het examen Nederlands een student een presentatie van tien minuten moest houden. Van de zenuwen was hij onbewust steeds aan het krabben aan zijn ‘klokkenspel’ terwijl hij geconcentreerd door de powerpointdia’s heen klikte. Na afloop heb ik hem moederlijk aangeraden dat maar niet meer te doen.

Stringetje

Maar dat stringetje, dat zit me dwars. Dat MERK je toch? Een paar dagen later sta ik thuis in de gang mijn hardloopschoenen vast te strikken. Opeens roept mijn twaalfjarige dochter met afschuw: “Mam, je hebt een bouwvakkersdecolleté!” Ik schrik me een ongeluk, maar ben er wel van overtuigd dat we elkaar erop moeten wijzen.

Tekst: Anoushka van Bemmel

 

Geef een reactie

