ChrisVos, wereldkampioen snowboarden:“Op een snowboard kan ik alles”

27 Feb

portret_chris_snowboard_roc_nijmegen

Hij strompelt eerst naar de skilift, dan doet hij zijn snowboard aan. Blue sky, geen vuiltje aan de horizon, de sneeuw omringt hem. Dit is Chris’ office acht maanden per jaar. Hij volgt ook nog de opleiding op het Johan Cruyff College Nijmegen. Hoe doet hij dat? “Ik keil die prothese wel eens door de kamer”.

Net terug uit Amerika en wereldkampioen. Acht maanden per jaar in de sneeuw en meedoen aan zo’n twintig wedstrijden in paralympisch snowboarden. Tien keer per week trainen en ook nog een opleiding volgen op het Johan Cruyff College. Hij heeft gekozen voor JCC vanwege de lesopnames, video-instructies, online opdrachten en les in de virtual classroom. Alleen zo is het mogelijk school te combineren met een fulltime leven als topsporter op afstand. “Ik wist wel dat het pittig zou worden in combinatie met sport. In de winter loop ik heel erg achter met de opdrachten. Daar heb ik wel moeite mee. Ik zal er langer over doen, maar ik denk wel dat het mogelijk is.”

Verlamd
Zijn rechterbeen is verlamd. Hij heeft een aparte snowboardprothese om te kunnen boarden. “Als ik door mijn knie buig kom ik niet omhoog. Een veer zorgt dat die beweging nagebootst wordt. Door een ongeluk kreeg mijn been geen bloed meer. De slagader van mijn bilspier is omgelegd naar mijn been zodat het misschien behouden kon blijven. Dat is gelukt.”

Het ongeluk kan hij zich niet meer herinneren. Hij was pas vijf. Het is hem allemaal verteld. Het huis van zijn ouders werd verbouwd en hij mocht met zijn broertje niet naar buiten. Toch gingen ze buiten spelen in het zand. “Ik speelde met mijn broertje en schoof een bootje naar het gedeelte waar de graafmachine heen en weer reed. Ik wilde het bootje pakken en toen reed de machine over mijn middel heen. Mijn broer gilde het uit.” De chauffeur is gelukkig teruggereden. Anders had hij het niet overleefd.

Strompelen
Chris is al op zijn vijftiende 13e geworden op de Paralympische Winterspelen in Sochi. “Bizar, want ik trainde eigenlijk nooit zo veel. Mijn broer zat ook in het Nederlands bordercrossteam en ik trainde mee met deze valide snowboarders. Die gasten waren al zo goed, dat ik nooit kon meekomen. Ik strompelde erachteraan. Maar ik wilde per se meedoen. Eigenlijk was ik mezelf de hele tijd aan het uitdagen. Uiteindelijk heeft het me harder, beter, sneller en sterker gemaakt.”

Goud
De kans is nu groot dat Chris goud gaat winnen op de Winterspelen in 2018. Toch vindt hij wedstrijden niet altijd even leuk. De druk is groot omdat de financiën daaruit voortvloeien. Mensen verwachten dat hij een medaille gaat halen en dat wil hijzelf natuurlijk ook. “Een wedstrijd is belangrijk om te laten zien dat ik de beste ben, maar racen met mijn concurrenten voor de wedstrijd in de heats, dat vind ik veel leuker. Beetje kloten, elkaar een beetje plagen, showen. Lol is heel belangrijk voor mijn prestaties. Ik kan niet alleen maar serieus zijn. Het kan hard gaan, makkelijk 100 km/uur, rechtuit zelfs 160 km/uur. Gillen en joelen in de wedstrijd doe ik regelmatig. Dan lijk ik niet geconcentreerd, maar dan voel ik me juist het best.” Met een big smile en glanzende ogen: “Vooral het carven, met je board in de bochten hangen vlak voor de neus van je concurrent, dat is een superlekker gevoel.”

“Er werd altijd gezegd: je kunt niet lopen, je bent niet slim genoeg, je wordt nooit een goede sporter.”

chris_snowboard2_roc_nijmegen

Offers

“Op een snowboard kan ik alles en ben ik vrij, als ik loop ben ik mank en langzaam. Er werd altijd gezegd: je kunt niet lopen, je bent niet slim genoeg, je wordt nooit een goede sporter. Ik ga dan juist vechten en bewijzen dat ik het wel kan.” Het is niet altijd even makkelijk. Op dit moment heeft hij een blessure aan zijn bil en moet hij hiervoor geopereerd worden. “Daar baal ik enorm van. Het is moeilijk als een arts niet meedenkt met je wedstrijden en trainingen. Nu zes weken eruit voor een ingreep, betekent dat ik niet mee kan doen aan de Spelen. Dan heb ik twee jaar voor niets getraind.” Hij heeft regelmatig wondjes van de prothese, blessures, gebroken protheses en raakt daar behoorlijk gefrustreerd van. “Dan keil ik die prothese weleens door de kamer. Op krukken lopen is doodvermoeiend. Alles kost dan tien keer zoveel tijd. Ik kan er heel boos om worden, maar weet ook dat het nu eenmaal bij mij hoort.” Offers horen er sowieso bij in de topsport. “Het is vet dat het allemaal goed gaat, maar ik geef er ook veel voor op. Ik moet tegen veel mensen nee zeggen, en ben alleen maar met mezelf bezig om beter te worden. Ik ben vaak moe en niet altijd even gezellig voor mijn vriendin.” Het grootste offer vindt hij dat hij de puf vaak niet heeft om een keer iets leuks te doen. “Dan zeg ik een uitnodiging af omdat het niet goed voor mijn lichaam is en ik er dan toch niet van kan genieten. Alleen maar denken aan de sport. Dat vind ik wel heel moeilijk. Er is zoveel meer.” Als hij eenmaal weer in de poedersneeuw staat en met zijn teammaatjes op freerideboards staat, weet hij dat alle offers het waard zijn. “Heerlijk freeriden en daarna een bakje koffie doen. Helemaal top.”

Droom
Behalve van goud droomt hij ervan mensen te inspireren als motivational speaker. Hij denkt niet dat hij na zijn veertigste nog topsporter wil zijn. “Ik wil vertellen dat er zo veel mogelijk is. Ik ben zelf het bewijs en zie ook heel veel andere paralympische sporters die van ver zijn gekomen en toch hun droom hebben verwezenlijkt. Dan denk ik: het is allemaal mogelijk, ook zonder geld. Als je echt iets wil en er alles voor opzij wil zetten, er alles voor geeft, dan ga je het bereiken. Volg je hart en je passie. Ga voor je droom en laat je niet leiden door wat anderen je opdragen.”

Tekst: Anoushka van Bemmel

Foto’s: Natasja Vos

Geef een reactie

