Hoe professionaliseer je afstandsleren?

14 Dec

We zijn op het Johan Cruyff College Nijmegen na vier jaar aanbeland op het punt dat er een vast budget moet worden ingeraamd voor afstandsleren. In het eerste jaar leenden we materiaal, waren het nog kleine bedragen omdat alleen ik ermee experimenteerde. De volgende twee jaar kwam er innovatiegeld vanuit het ROC Nijmegen beschikbaar voor het aanschaffen van alle basisbenodigdheden. Twee camera’s, twee richtmicrofoons, muurstatieven, headsets, licenties voor Vimeo en Adobe Connect bijvoorbeeld, konden hiervan worden betaald. Ook ik kreeg twee jaar 0,1 fte extra om afstandsleren verder te ontwikkelen. Dit vierde jaar zitten we in de fase om vast budget in te ramen in de jaarlijkse begroting. Is dat niet een beetje laat?

Deze fase ontstond twee weken geleden doordat er op dit moment een camera defect is. Ook beginnen onze laptops te haperen. Het geluid doet het soms niet. De webcams geven rood beeld in de virtual classroom. Dat kan natuurlijk niet. We willen professioneel afstandsleren aanbieden. Zonder goed werkende techniek is het afstandsleren ook niet mogelijk.

Is er geld?

Is er geld voor vervanging? Deze vraag deed mij beseffen hoe kwetsbaar we zijn zonder vast budget, want als er geen geld is voor vervanging, kunnen de lessen, examens en webcasts niet worden opgenomen. Ook de virtual classroom kunnen we niet aanbieden zonder goede laptops.

Belangrijke opgave

Ik ben begonnen met onze manager in kaart te brengen wat voor soorten kosten we hebben. De vaste kosten zijn vooral de licenties. Dan zijn er de afschrijvingskosten van de camera’s en het overige materiaal. Daarnaast zijn er ontwikkelingskosten. We willen examens online kunnen afnemen en we willen lessen kunnen streamen naar Papendal. Dit vraagt om nieuwe licenties, webcams en microfoons. Natuurlijk is het niet moeilijk een begroting te maken, wel is het de vraag of er budget beschikbaar gemaakt kan worden. Dat laatste is op dit moment een belangrijke opgave voor onze manager.

Eerst doen

Wat ik mooi vind om te zien is dat de professionalisering van het afstandsleren bij ons een natuurlijk proces is, omdat we gestart zijn met experimenteren, met DOEN. Wel duidelijke plannen maken met concrete doelen, maar niet eerst beginnen met het opstellen van een beleidsnotitie, een vastgestelde begroting die tegen kan vallen of een opdracht vanuit de directie. Ik ben als docent gaan uitproberen, ontdekken en daarna is ons team het op gaan pakken. Daaruit is behoefte ontstaan aan goed materiaal. Nu zijn we zover dat materiaal versleten raakt door intensief gebruik en zijn we toe aan vervanging omdat het blijkt te werken. Afstandsleren werkt! Het heeft een vaste plek in ons onderwijs gekregen. We kunnen niet eens meer zonder. Studenten melden zich speciaal bij ons aan vanwege het afstandsleren, vragen dagelijks om lesopnames.

Laat?

Zijn we niet een beetje laat met een vast budget vrijmaken? Ik denk van niet. We weten nu zeker dat afstandsleren werkt met onze studenten. We weten nu pas goed wat afstandsleren is, wat het kost en dat er ook geld nodig blijft voor verdere ontwikkeling. Afstandsleren is voor ons een feit.

Zo krijgt een begroting maken opeens een heel bijzondere betekenis.

 

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: