Vier jaar afstandsleren op Johan Cruyff College

26 Sep

Het is nu 2016 en alweer vier jaar geleden dat het afstandsleren is begonnen op het Johan Cruyff College Nijmegen. Wat is er in de tussentijd gebeurd?

Veel doelen heb ik samen met mijn collega’s behaald doordat we ieder jaar concrete doelen stelden. Zoals: 5 webcasts per jaar, 10 lesopnames maken en 3 keer in de virtual classroom lesgeven per docent. Duidelijke doelstellingen dus. Door maandelijks een update te geven van het aantal plays van de opnames, bleven we gemotiveerd en bleef afstandsleren steeds in beeld.

Natuurlijk leermiddel

Hoe mooi dat we de doelstellingen nauwelijks meer hoeven te stellen aan het begin van het schooljaar. De webcasts gaan vanzelf, docenten kiezen regelmatig zelf voor stagegesprekken via skype en de lesopnames worden vaak aangevraagd door de studenten. Het is een natuurlijk leermiddel geworden.

Beren op de weg

Afgelopen jaar hebben we een training gevolgd in de virtual classroom. Net als bij alle nieuwe onderdelen in afstandsleren was er weer weerstand en discussie in het team. Tot dat we weer een duidelijk doel vaststelden voor dit studiejaar: iedere docent geeft les in de virtual classroom voor studenten op Papendal, iedere docent organiseert een webinar met een gastdocent voor zijn vak en we begeleiden allemaal onze stagestudenten o.a. in een virtuele ‘terugkomdag’. Ondersteuning van de opleidingsmanager van mijn voorstel was hierbij onontbeerlijk. De knoop doorhakken en het team aandringen eerst het te ervaren voordat je beren op de weg ziet. Dat lukt je niet als docent alleen.

Gewoonste zaak 

Vandaag gaf ik de workshop Afstandsleren voor de eerstejaarsstudenten. Zoals altijd was ik opgewonden over het geven van deze kennismakingsles in afstandsleren. Het blijft mijn lievelingsonderdeel in het onderwijs. De studenten gingen voor het eerst in hun leven de virtual classroom in. Het verliep soepel. Iedereen is nu op de hoogte van wat we aanbieden in afstandsleren en hoe de virtual classroom werkt. Als we het lokaal na de les verlaten, gloei ik van trots tussen de studenten die het nu al de gewoonste zaak van de wereld vinden. Hoe bijzonder is het dat het is gelukt om dit met het hele team te kunnen aanbieden. Het geheim? Alle neuzen dezelfde richting op krijgen door het team zelf de kracht van afstandsleren te laten ervaren, doorzetten maar ook ruimte geven voor eigen aanpak,  concrete doelen stellen en motiveren door het gebruik te meten.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: