Wout Poels: leven in turboboost

29 Apr

Poels

Vanaf de afslag Venray strekt zich een Noord-Limburgs landschap uit met velden, bosranden en even later het bruine kerkje van Meerlo vlak bij Blitterswijck. Dit is het thuisland van Wout Poels (28),  Sky-wielrenner en oud-student van het Johan Cruyff College Nijmegen. De koffer staat nog ingepakt in de gang, want gisteravond is hij teruggekomen van de Abu Dhabi Tour. Op zijn elleboog een flinke schaafwond na de schuiver vlak voor de finish. “Die val is wel even een dieptepunt voor mij.”

Na de Tour de France is hij in dit rustige wijkje gaan wonen. Zijn vader is drie jaar geleden in Meerlo begraven en veel familie woont hier. “Ik vind het prettig om familie en vrienden om me heen te hebben.” Nu, drie maanden na de Tour, heeft hij nog maar twee weken echt in zijn huis gewoond. “Mijn koffer pak ik liever niet uit, dan weet ik zeker dat ik niets vergeet.” Internationale wedstrijden zijn voor hem als profwielrenner al zeven jaar de gewoonste zaak van de wereld. Als jongen van dertien ontdekte hij het wielrennen door zijn oudere broer Norbert die een talent was bij de Rabobank junioren. “Het leek me wel leuk al die reizen, maar ik wist niet dat het in deze sport zoveel afzien was,” bekent hij. Diep gaan heeft hij moeten leren. “Op een gegeven moment begin je uitslagen te rijden en dan zie je dat anderen nog meer pijn hebben dan jij. Dan wordt het wel heel leuk.” Relaxt leunt hij achterover. Deze jongen heeft de komende vier weken rust na een topseizoen. Geen pocherij, Wout is vriendelijk, eerlijk en bescheiden. “Ik wil niet naast mijn schoenen lopen, want als het dan minder gaat krijg je het terug. Ik blijf ook wel met beide voeten op de grond door mijn familie. Zij vinden het supermooi, maar ik kan echt niet alles maken.” Over een week is zijn fanclubdag in Blitterswijck. Het dorp waar hij is opgegroeid en waar zijn moeder woont. Hij vindt het wel ‘apart’ dat mensen speciaal voor hem komen. Enigszins gelaten: “Ik vind het wel gezellig, hoor, maar de hele dag op een podium staan hoeft voor mij niet.”

Stoppen met school

De beats van de laatste hits klinken stevig door zijn nieuwe speaker in de modern ingerichte woonkamer. Een kameraad die Wout nog kent van de basisschool schenkt koffie in. Aan de kast op een hanger glanst de gele trui die Chris Froome met Poels veroverde in de laatste Tour de France. Hij luistert graag naar muziek, het liefst Nederlandstalig zoals Guus Meeuwis , de Drie J’s of Rowwen Heze. “Ik vind het echt mooi om mee te zingen op de fiets of in de bus.” Vaak is hij vijf dagen thuis en dan weer twee weken in het buitenland. Zijn neef heeft hem geholpen met de aankoop van zijn huis en zijn kameraad heeft veel geklust. Met zijn ex-vriendin woonde hij een jaar in Den Bosch, maar dat was geen succes. “Ik vond die stad helemaal niets. Ik miste mijn familie en vrienden in de buurt.”

Tien jaar geleden kwam hij met zijn moeder op intakegesprek bij opleidingscoördinator Joop de Kleijn op JCC Nijmegen. Hij had net vmbo kader, vmbo-t en een jaar havo achter de rug. De laatste opleiding zonder succes. “Het JCC werd net opgericht en het leek me een betere combinatie met mijn sport. Ik had echt geen idee wat ik moest verwachten, maar economie sprak me wel aan. Talen zijn nooit mijn ding geweest. Samen met veertig andere studenten waren we de eerste lichting. Ik ben nooit graag naar school gegaan, maar op deze opleiding kijk ik met plezier terug. We zaten toen in een klein gebouw op de Energieweg in Nijmegen. Het was een warm huiskamergevoel, heel gemoedelijk. In het derde jaar, toen ik 21 was, kreeg ik een profcontract bij Vacancesoleil en was ik heel veel onderweg. Ik verdiende mijn eigen centen en zag niet in waarom ik nog door zou gaan met de opleiding. Mijn ouders keken me verbaasd aan toen ik zei dat ik met school ging stoppen. ‘Dat is goed,’ zei pap, ‘ maar dan moet je ook op jezelf gaan wonen.’ Ik maakte een rekensommetje en besefte dat ik niets zou overhouden van mijn salaris. Een diploma halen vond ik toen toch wel een goed idee.” Topsport en studie combineren was niet makkelijk. “Het was wel erg druk. Ik keek vaak best tegen al die opdrachten op. Maar als ik eenmaal was begonnen, kon ik wel redelijk mijn focus erop zetten.” Gelukkig kon hij een jaar langer over de opleiding doen. Hij weet nog dat hij zondag terugkwam van de Bayer Rundfahrt en dat maandag de proeve was. Op het vliegveld heeft hij nog de boeken ingekeken. Er viel een last van zijn schouders toen hij zijn diploma had. “Ik was echt superblij dat ik het kon afsluiten en als prof verder kon. ”

 “Ik raakte wel in paniek toen een arts me vertelde dat ik misschien nooit meer topsporter kon zijn” 

Wout heeft tientallen keren in de top tien van klassementen gestaan. Hij is nu een belangrijke renner in een van de beste teams ter wereld: team Sky. Chris Froome heeft hij op sleutelmomenten tijdens de laatste ronde van Frankrijk aan een overwinning kunnen helpen. Deze vierde Tour de France was wel heel speciaal voor hem. “Dat je aan de winst van Chris Froome je steentje bijdraagt en dat je waardering van de ploeg krijgt, dat is toch wel geweldig.” Hij droomt even weg. Alsof hij zich nu pas realiseert wat hij heeft meegemaakt. “Vooral het moment dat we in één lijn op de Champs Elysées over de finish kwamen. Dat is wel tof.” Ooit droomde hij hier als tiener van. Ondertussen dienen zich alweer nieuwe dromen aan. “Uiteindelijk wil je zelf een keer winnen. Ik ben een klassementsrijder en hoop in de top tien van een van de Grand Tours te komen. Ook zou ik heel graag een keer een rit winnen in de ronde van Italië, Spanje of Frankrijk.” Hij geeft toe het liefst de etappe met de Alpe d’Huez of de Mont Ventoux te willen winnen. Die overwinning wil hij wel visualiseren: “Het liefst rijd ik iemand uit het wiel en wordt het een solo waarbij ik anderhalve minuut voorsprong heb. Dat vind ik mooi, dat je de laatste 700 meter je overwinning al stiekem aan het vieren bent. Dat vind ik een klasse apart. En dat iedereen denkt:  ‘Die Wout was vandaag niet te houden.’” Hij komt dan over de finish, de witte toren aan zijn voeten op de grijze top van de mythische berg. Naar eigen zeggen zal hij vrij rustig blijven, een high five geven aan de verzorgers, wellicht nog een omhelzing. “Het zou wel mooi zijn als mijn toekomstige vriendin er dan staat,” lacht hij.  Voor een vriendin is weinig tijd als je in turboboost leeft. Ook voor genieten is weinig gelegenheid. De volgende dag is vaak alweer de volgende rit. “Je moet door.” Die mooie momenten komen soms even terug als hij een rustperiode heeft, zoals nu. Een mooi moment vond hij toen hij de koninginnerit in de Ronde van Luxemburg won en deze aan zijn pas overleden vader opdroeg. Het moment waarop hij naar de hemel wijst met zijn wijsvinger, is veel mensen bijgebleven.

Split second

Wat was het dieptepunt in zijn sportcarrière? “Ik heb nu nog even afgelopen zaterdag in mijn hoofd”, lacht hij. Ondanks zijn val vlak voor de finish tijdens de bergetappe in Abu Dhabi, is hij derde in het algemeen klassement geworden. Een mooi resultaat, maar die val zit hem nog dwars. Hij had de tweede dag eerste kunnen worden. In zijn donkerbruine ogen is de verse teleurstelling af te lezen. “Het was echt een zuur moment en ik heb flink lopen vloeken. Maar weet je wat het is, je kunt er niets meer aan veranderen. Als ik weet dat ik er alles aan heb gedaan, dan accepteer ik verlies. Maar zo’n val is wel heel zuur. Ik heb verschillende keren teruggekeken wat er nou fout is gegaan in de bocht. Misschien lag er een beetje zand, maar waarschijnlijk ging ik gewoon te hard. In een split second moet je heel veel beslissingen maken. Negen van de tien keer gaat dat goed.” Het geeft hem troost dat iedereen zag dat hij die dag de beste was in Abu Dhabi. “Je kunt beter naar het positieve kijken.”

2013 was een zware periode voor de Limburgse renner. In januari verloor hij zijn vader aan longkanker. Vijf maanden later was die vreselijke val in de Tour de France. Wie de beelden op televisie zag, kon niet toekijken zonder rillingen. “Stond mijn moeder en mijn broer in Frankrijk aan zijn bed op de intensive care. Dat was natuurlijk wel heel heftig.” Een gescheurde milt, nier en gekneusde longen en ribben overleefde hij, maar het was afwachten of hij weer goed zou herstellen. “Ik raakte wel in paniek toen een arts me vertelde dat ik misschien nooit meer topsporter kon zijn.” Hij herstelde echter goed. Heeft de val hem veranderd? “Mijn rechter nier is nu wel een stukje kleiner,” grapt hij. Hij kan er prima mee leven, heeft er ook geen last van. Dan geeft hij toe: “Ik ben nu wel af en toe een beetje trots op wat ik allemaal bereikt heb.” Dat hij na de val nog uit de ambulance is gestapt en tien kilometer is doorgefietst, begrijpt hij zelf ook niet. “Het jaar ervoor had ik door ziekte de Tour de France niet  uit kunnen rijden. Ik wilde alleen maar doorrijden. Het was misschien ook wel de adrenaline.” Het had fout kunnen gaan. Zijn nier had verder af kunnen scheuren. “Het deed redelijk veel pijn. Ik kon niet meer afstappen.” Wout kan heel diep gaan. Nuchter: “Dat kunnen er wel meer. Dat is onderdeel van het wielrennen. Afzien hoort erbij. Daar train je voor.” Nooit heeft hij overwogen te stoppen met wielrennen. “Dat is wel apart eigenlijk.”

Creepy

Zijn fietsen wil hij wel laten zien. Twee zwarte, supersonische wielrenfietsen staan in de garage, een voor de weg en een voor de tijdrit, spik en span gepoetst. Zijn voornaam klein op het frame. Wout glundert: “Dat vind ik mooi spul. Ik kan wel genieten van zo’n fiets. Het is een beetje creepy om te zeggen dat ik er een band mee heb, maar ik ga na een  reis wel altijd even kijken of ze er nog staan. Mijn fiets moet weer perfect zijn na de training. Geen piepje,  geen kraakje en altijd een gesmeerde ketting. Alsof hij weer als nieuw is.”

Hij heeft nog een jaar voor de boeg bij Sky. Het liefst zou hij nog langer willen blijven. “Ik heb het er heel goed naar mijn zin en heb wel stappen gemaakt. Ik heb goede uitslagen gereden na de Tour en in de Tour reed ik ook goed. Dat gaf me veel voldoening. Ik word steeds beter en wil er meer uit halen. Maar goed, je weet nooit hoe het loopt.”

Tekst: Anoushka van Bemmel

 

Geef een reactie

