PR onder studenten voor afstandsleren essentieel

25 Okt

Acht weken geleden ben ik officieel gestart met het afstandsleren op het Johan Cruyff College Nijmegen en nu pas beginnen studenten het daadwerkelijk te gebruiken. Ik dacht dat het sneller zou gaan. Mijn focus moest anders.

In het pilotjaar ben ik druk bezig geweest met het organiseren van een goede camera, een programma waarin ik online les kan geven en een handig social medium waarmee ik webcasts kan opnemen. Als je alles geregeld hebt en je besluit officieel te starten, denk je dat alles in kannen en kruiken zit en dat de studenten vanzelf volgen. Maar dat blijkt niet zo te werken.

Mail niet genoeg

Ondanks interne mails die ik aan studenten stuur en berichten over de lesopnames op de Facebookpagina van de opleiding, waren de views van mijn lesopnames erg laag de afgelopen weken. Een enkeling gebruikte het omdat ik hem of haar er persoonlijk op wees. Niet erg motiverend. Het feit dat ik de camera aanzet in mijn les, moest toch genoeg zeggen dacht ik. Ook vertelde ik vaak erbij waarom ik het deed, maar het mocht niet baten. Nu begrijp ik hoe een interne ‘campagne’ nodig is, zelfs op een opleiding met maar 100 studenten.

In mijn les liet ik bij toeval onze account op Vimeo zien omdat ik daar ook andere filmpjes dan lesopnames op zet. Ze zagen mijn lesopnames staan. “Hé”, hoor je dan, “worden de lessen echt opgenomen?!” Eindelijk, acht weken later, vragen leerlingen me of het goed is dat ze de lesopname kijken omdat ze door hun trainingen niet bij de les kunnen zijn. Het lijkt nu opeens door te dringen.

Natuurlijk heeft het opbouwen van afstandsleren tijd nodig en vraagt het om mond-op-mond-reclame, maar door het laten zien van de lessen op Vimeo gaat het veel meer leven.

Geef een reactie

