Gratis LinkedIn-les

In 2011 gaf ik een les op de mbo-opleiding Marketing en Communicatie over mediawijs omgaan met social media en slim gebruikmaken van LinkedIn. Voor de liefhebbers heb ik deze les hieronder kort opgeschreven. De evaluatie van de les staat eronder. Doe er je voordeel mee!

Les MEDIAWIJSHEID & SOLLICITEREN

Docent: A. van Bemmel

Op bord:

- Introductie: vijf minuten filmpje op you tube

- Belang van solliciteren en wat je op social media zet

-Inventariseren wie op welke social media zit

-LinkedIn filmpje you tube

START: Filmpje op you tube kijken: http://www.youtube.com/watch?v=ikKszbxOgpQ

Alles wat je op internet zet is terug te vinden! Wees je daarvan bewust.

Bedrijven gebruiken bij sollicitanten voor een stage/baan altijd zoekmachines om te zien wie je bent en wat je doet.

Doel van het bedrijf:

1. Zien of je bij bedrijf past

Vb. Ben je actief op website van de F-side van Feijenoord waar veel rellen zijn, dan past dat niet bij je baan als communicatieassistent van een advocatenkantoor

2. Zien of je een beschaafd persoon bent en dus representatief bent.

Vb. Zuipfoto’s, vulgaire taal als je chat, dat is allemaal terug te vinden als je het niet afschermt en dit zorgt ervoor dat je niet wordt aangenomen. Vooral in marketing en communicatiefuncties willen bedrijven representatieve mensen. Die zijn namelijk het visitekaartje van hun bedrijf. Er zijn talloze voorbeelden van jongeren die daarom zijn afgewezen op een baan.

DUS:  zorg dat je controleert of jouw activiteiten op internet wel fatsoenlijk zijn en stel jezelf de vraag: wil ik dat mijn toekomstige baas mij zo ziet?

Opdracht in de les: google jezelf, kijk ook op www.wieowie.nl en op www.123people.nl . Dat zijn de zoekmachines die bedrijven gebruiken om je te vinden.

Wat komt eruit? Op welke social media ben je actief? (Docent turft op bord wie waar op zit.)

Scherm nu je privésites af in je accounts van social media. Zorg dus dat het alleen toegankelijk is voor vrienden. Dit kun je instellen bij ‘instellingen’ of ‘profiel’.

LinkedIn

Tip: kies één medium dat je zakelijk gebruikt: LinkedIn. Dit is een de sites waar 80% van alle bedrijven je zal opzoeken. LinkedIn kun je slim gebruiken als je visitekaartje op internet.

Voordelen van LinkedIn:

-Wordt meestal alleen zakelijk gebruikt en is heel geschikt voor het opbouwen van een netwerk in jouw branche. Je kunt er ook aangeven dat je een stage of baan zoekt.

-Je kunt je aanmelden voor groepen en discussiegroepen en zo je professionele netwerk opbouwen (bijv. muziekbranche, evenementenorganisatie, horeca etc.)

-Ook al heb je niet meteen veel relaties, het is wel een digitaal visitekaartje van jezelf. Bedrijven kunnen je vinden op internet en je geeft een representatief beeld van jezelf. Jij bepaalt op deze manier dus hoe je overkomt. Je laat het niet meer aan het toeval over.

5 minuten Youtubefilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=qH3yIRIZShg&feature=autoplay&list=PL8EEAAEFDE845B801&lf=results_video&playnext=2

-Zorg dat er een duidelijke, scherpe en vriendelijke foto op staat van jezelf. Liefst in nette kleding.

-Meld je account aan met je voor- en achternaam, dus niet met een grappige naam als casanova of lekkerding. Bedrijven zullen namelijk op je naam zoeken. Je wilt dat ze je op LinkedIn vinden.

-Lieg niet over je profiel: wees eerlijk en zorg dat je opleidingen en werkervaring overeenkomen met de cv die je meestuurt met je sollicitatiebrief. Alles is zichtbaar op internet! Je valt snel door de mand. Dat is slecht voor je geloofwaardigheid.

Opdracht: maak een account aan op LinkedIn

EVALUATIE:

Veel leerlingen gingen enthousiast zichzelf opzoeken. Het bleek dat jezelf googlen de meeste resultaten opleverde. Opvallend was dat vrijwel iedereen op Facebook zit. Veel leerlingen hadden dit niet afgeschermd! Er was wat weerstand bij sommige leerlingen om een account aan te maken op LinkedIn, omdat ze niet wilden dat hun gegevens openbaar werden. Ik wees hen op het feit dat ze al openbaar stonden op Facebook, maar dat vonden ze ‘anders’. Ik heb aangegeven dat ze het niet verplicht hoeven te doen, maar dat het een kans is jezelf goed te presenteren op internet voor je toekomstige werkgevers.  Ik turfde per website waar ze op zaten. Dit vonden ze erg leuk om te doen. Je zou het ook lln zelf kunnen laten doen. Dat activeert wat meer. Achteraf merkte ik dat het een ‘gevoelig’onderwerp is bij leerlingen en dat de les ze zeker bewuster heeft gemaakt van hoe ze omgaan met social media. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: