Toon zoeken mediawijsheid

13 okt

Je moet dit, je moet dat. Pas op zus, doe niet zo. Die toon wilde ik voorkomen tijdens mijn eerste workshop over mediawijsheid voor studenten op het Johan Cruyff College Nijmegen.

Mijn doel is om leerlingen bewust te laten worden van hun gedrag op social media zonder met ‘het vingertje’ te wijzen. Zelf de conclusie laten trekken, is mijn insteek. Het was even zoeken, maar uiteindelijk denk ik de juiste toon te hebben gevonden. Ik liet leerlingen elkaar vragen stellen over hun gebruik van social media zodat ze een idee kregen hoe de meesten ermee omgaan. Gemiddeld 6 uur per dag op social media, was een van de gemene delers. Opvallend was ook dat sommigen niet wisten dat What’s app ook social media is. Daar zitten ze juist het meeste op, bleek.

Ik noemde onderzoeksfeiten over hoe jongeren tegen social media aankeken. Vroeg of ze dit herkenden. Ik nam een enquête op Mentimeter af waarop ze konden zien of ze aan Fomo lijden (social mediastress).

Ik liet een interview horen met journalist Bram van Montfoort die een jaar offline leefde en daar een boek over schreef. Wat zou er met jou gebeuren als je een jaar offline ging? Dat was voor velen een afschrikwekkend idee.

De workshop was levendig, leverde veel reactie op. Mijn enige boodschap was: social media is leuk en handig, maar laat je er niet door leven. Stel prioriteiten. Of ik te belerend was in de workshop, vroeg ik. “Soms, maar dat vond ik niet erg”, was de reactie van een leerling.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

